>
Šv. vyskupo Stanislovo ir Šv. Vladislovo arkikatedra bazilika
Skulptūros katedros fasade
skaityti plačiau
Atgal
Katedros frontoną puošia trys monumetalios skulptūros: šv. Stanislovas, šv. Elena ir šv. Kazimieras. Timpane vaizduojama iš tvano išsigelbėjusio Nojaus auka. Penkiuose horeljefuose (Tomasso Righi; 1786–1792) pasakojama apie įvykius, aprašytus Apaštalų darbuose: apaštalai gauna Šventąją Dvasią, Petras skelbia pamokslą miniai, Kristaus vardu išgydo luošą elgetą, Paulius prikelia mirusį jaunuolį, o krikščionių bendruomenę norėję apgauti Ananijas ir Sapfyra netikėtai miršta. Priekinio fasado šonų nišose –Senojo Testamento veikėjai Abraomas ir Mozė. Greta jų, arčiau įėjimo, – Naujojo Testamento skelbėjai, evangelistai Matas, Morkus, Lukas ir Jonas. 
0:00
0:00
XVIII a. vargonų prospektas – dinamiškas baroko meno kūrinys, 1859 m. atkeltas iš uždarytos Vilniaus augustinų bažnyčios. Dabartinius vargonus įrengė firma „Alexander Schuke“, Potsdamas (1969, panaudoti 1885–1886 m. įrengtų Juozapo Radkevičiaus vargonų likučiai).
Valavičių (buv. Karališkoji) koplyčia
skaityti plačiau
Atgal

XV a. pab. Lietuvos didžiojo kunigaikščio ir Lenkijos karaliaus Kazimiero Jogailaičio pastatyta ir Švč. M. Marijai, šv. Andriejui ir šv. Stanislovui dedikuota Karališkoji, arba Valavičių, koplyčia. Šios koplyčios kriptoje buvo laidojami karališkosios šeimos nariai, tarp jų ir šventumu garsėjęs karalaitis Kazimieras. Bažnyčiai leidus Kazimierą gerbti kaip šventąjį, Lenkijos ir Lietuvos valdovas Zigmantas Vaza ėmėsi statyti naują Šv. Kazimiero koplyčią, kuriai vieta atsirado iškeitus Vilniaus vyskupo Eustachijaus Valavičiaus (1572–1630) globotą koplyčią pietrytiniame kampe į Karališkąją koplyčią, tapusią Valavičių koplyčia. Iki 1630 m. Vilniaus vyskupo Eustachijaus Valavičiaus rūpesčiu koplyčia buvo perstatyta ir išpuošta.

Balto stiuko altoriaus centrinėje dalyje kabo ovalios formos paveikslas „Nekaltai Pradėtoji Švč. Mergelė Marija“, nežinomo autoriaus nutapytas XVII a. Šalia paveikslo – dvi alegorinės figūros iš stiuko. Koplyčios kupolo burių freskose – keturi evangelistai. Kupolo freskose – reikšmingiausi Švč. Mergelės Marijos gyvenimo įvykiai: Apreiškimas, Apsilankymas, Dangun Ėmimas ir Dievo Motinos karūnavimas.

Koplyčios išorinėje sienoje XVI a. įmūryta marmuro lenta su įspėjančiu lotynišku užrašu Violator operis infelix esto („Tebūnie nelaimingas kūrinio žalotojas“).

Ant koplyčios vakarinės sienos kabo Pranciškaus Smuglevičiaus paveikslas „Šv. Jonas Nepomukas prieš karalių Vaclovą“. Čekijos karalius Vaclovas IV norėjo pasisavinti Bažnyčios turtus, be to, tardė Prahos kanauninką Joną Nepomuką, kaip savo žmonos nuodėmklausį, įtardamas ją neištikimybe. Šv. Jonas Nepomukas neišdavė išpažinties paslapties, todėl, anot legendos, naktį buvo nustumtas nuo Karolio tilto į Vltavos upę.

Antkapinis paminklas prie rytinės sienos primena, kad čia palaidotas koplyčios fundatorius Vilniaus vyskupas Eustachijus Valavičius (1572—1630).

2024 metais koplyčia atšventinta, jos altoriuje rastos ir gerbiamos šv. Bonifaco relikvijos.

0:00
0:00
Abraomas, žydų tautos protėvis, skulptūroje pavaizduotas su durklu dešinėje rankoje, nes buvo pasiryžęs paaukoti savo mylimą sūnų Izaoką kaip auką Dievui. Sulaikytas angelo ir atgavęs pasmerktą Izaoką, Abraomas skulptūroje žvelgia į dangų išsigandęs ir nustebęs. 
0:00
0:00
Katedros šiaurinis fasadas
skaityti plačiau
Atgal
Iš šiaurės pusės katedros išorėje matomos penkios rokoko stiliaus stiuko skulptūros, vaizduojančios jėzuitų ordino šventuosius (1754–1768 m.). Jos buvo čia perkeltos iš 1832 m. katalikams uždarytos Šv. Kazimiero bažnyčios.
0:00
0:00
Vyskupų (Švč. Sakramento) koplyčia
0:00
0:00
Šv. vyskupo Stanislovo ir Šv. Vladislovo arkikatedra bazilika
skaityti plačiau
Atgal
Vilniaus katedra – viena seniausių Lietuvos bažnyčių. Per daugiau nei 600 metų ne kartą perstatyta, dabartinę išvaizdą katedra įgavo XIX a. pradžioje (arch. Laurynas Gucevičius). Nuo 1387 m. iki XX a. vidurio katedra be pertrūkio tarnavo tikintiesiems. Sovietmečiu, 1949–1989 metais, katedra kaip maldos vieta buvo uždaryta, čia ilgą laiką veikė paveiklsų galerija. Tik 1988 m. katedra sugrąžinta tikintiesiems, 1989 m. vasario 5 d. iškilmingai atšventinta. Šiandien ilgą ir turtingą Vilniaus katedros istoriją ir nuolatinę jos svarbą liudija viduje išlikusios įvairaus laikotarpio epitafijos, antkapiai, memorialinės plokštės, dailės, auksakalystės ir skulptūros kūriniai.
0:00
0:00
Katedros pietinis fasadas
skaityti plačiau
Atgal
Iš pietų pusės katedros išorėje matomos septynios rokoko stiliaus šventųjų valdovų skulptūros, sukurtos 1754 m. Jos buvo čia perkeltos iš 1832 m. caro valdžios iš katalikų atimtos Šv. Kazimiero bažnyčios.
0:00
0:00
Per šimtmečius katedroje surinktas turtingas lobynas, kriptose po bažnyčia laidoti vyskupijai ir Lietuvos Didžiajai Kunigaikštystei nusipelnę asmenys. Šventovė garsėja šv. Kazimiero relikvijomis ir koplyčia, stebuklingu Sapiegų Dievo Motinos atvaizdu.
0:00
0:00
Didysis altorius
skaityti plačiau
Atgal

Arkikatedros didįjį altorių sudaro trys dalys. Pirmoji, įrengta kiek aukščiau už kitas, papuošta Dievo Apvaizdos ženklu; virš jo iškyla kryžius su Kristaus figūrėle. Antroji dalis išsiskiria puošniu tabernakuliu.

Tabernakulis – puošni dėžutė, skirta Švč. Sakramentui laikyti. Katedroje ji buvo papuošta iškaltais pasakojimais apie Didžiojo Ketvirtadienio įvykius: Paskutinę Vakarienę, Jėzaus patarnavimą mokiniams plaunant jų kojas, maldą Alyvų kalne. Tabernakulio viršuje įrengtas gaubtas kryžiui ar monstrancijai, šalia jo – Lietuvos ir Vilniaus vyskupijos globėjų – šv. Kazimiero ir šv. Stanislovo – skulptūrėlės.

Naujasis altorius, ant kurio dabar laikomos šv. Mišios, įrengtas 2007 m. pagal Vatikano II Susirinkimo nurodymus.

0:00
0:00
Kapitulos altorių sudaro tabernakulis, įrengtas iki 1712 m., bei altoriaus mensa. Tabernakulio dureles puošia trys reljefai iš Kristaus kančios ciklo: didžiausios apimties kūrinys „Paskutinė vakarienė“, mažesnės apimties – „Jėzus plauna kojas savo mokiniams“ ir mažiausio dydžio – „Jėzaus malda Alyvų kalne“ (aut. Matthias Walbaum). Šis barokinis auksakalystės šedevras pagamintas 1623–1625 metais. Viršutiniame tabernakulio tarpsnyje – masyvus Varšuvos Juzefo Fražė įmonėje XIX a. pagamintas kryžius, šalia jo – šv. Kazimiero (kairėje) ir šv. Stanislovo (dešinėje) relikvijorių kopijos.
Katedros paveikslai
skaityti plačiau
Atgal

Centrinėje navoje ant piliorių sukabinti Dvylikos apaštalų paveikslai nutapyti Pranciškaus Smuglevičiaus.

Costantino Villani specialiai šiai šventovės erdvei nutapė 16 didelių paveikslų. Tai Lietuvoje išraiškingiausias paveikslų ciklas Šv. Rašto temomis. Žiūrint į altorių, kairėje pusėje pavaizduotos Naujojo Testamento temos, dešinėje – Senojo.

Dešinėje navoje, sienų plokštumose virš koplyčių tarp piliastrų, kabo aštuoni Senojo Testamento siužetus vaizduojantys paveikslai. Einant nuo šv. Kazimiero koplyčios link vargonų choro – „Žmogaus sutvėrimas“,
„Abelio nužudymas“, „Abraomo auka“, „Jokūbo sapnas“, „Juozapas kalėjime“, „Mozė ant Sinajaus kalno“, „Jozuės pergalė“, „Saliamono teismas“.

Kairėje pusėje kabo kiti aštuoni dailininko Costantino Villani paveikslai. Nuo zakristijos einant vargonų choro link – „Arkangelo Gabrieliaus apreiškimas Marijai“, „Jėzaus Kristaus gimimas“, „Kūdikių žudynės“, „Trijų Karalių pagarbinimas“, „Bėgimas į Egiptą“, „Kristaus krikštas“, „Kristaus guldymas į kapą“, „Šventosios Dvasios atsiuntimas“.

0:00
0:00
Šv. Mykolo Dievo Motina
skaityti plačiau
Atgal

Koplyčios puošmena – „Šv. Mykolo Dievo Motinos“, dažniau vadinamos „Sapiegų Madona“, paveikslas. Šis Švč. Mergelės Marijos atvaizdas su pranciškonų šventaisiais Pranciškumi ir Bernardinu jau nuo XVI a. garsėjo
malonėmis ir stebuklais. Anksčiau buvęs Bernardinų bažnyčioje, vėliau paveikslas ilgą laiką priklausė Šv. arkangelo Mykolo bernardinių vienuolyno bažnyčiai. Nuo šios šventovės fundatoriaus giminės ir kilo pavadinimas „Sapiegų Madona“. Bažnyčioje paveikslo akivaizdoje patirti stebuklai buvo registruojami, o 1750 m. rugsėjo 8 d. atvaizdas buvo vainikuotas popiežiaus Benedikto XIV atsiųstomis karūnomis (aptaisas ir karūnos neišliko). Tai – ketvirtasis vainikuotas šventasis atvaizdas Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje (antrasis pagal senumą dabartinėje Lietuvoje).

2020-iais Katedros bendruomenės pastangomis Dievo Motinos ir Kūdikėlio Jėzaus karūnos atkurtos ir vėl puošia paveikslą.

0:00
0:00
Šv. Kazimiero sarkofagas
skaityti plačiau
Atgal
Šv. Kazimiero sarkofagas pagamintas XVIII a. vid., manoma, Vilniaus auksakalio Jono Kristupo Gronemano. Skulptūroje pavaizduotas karalaitis dešinėje rankoje laiko kryžių – tikėjimo simbolį, kairėje – leliją, simbolizuojančią skaistumą. Stiuko lipdinių kompozicija už sarkofago (aut. Giovanni Pietro Perti) vaizduoja šventojo triumfą danguje: angelai ir debesys supa Švč. Mergelę Mariją su Kūdikėliu Jėzumi, pasitinkančius šv. Kazimierą.
0:00
0:00
Šv. Kazimiero koplyčios kupolas
skaityti plačiau
Atgal

Koplyčios kupolo dekoras pasakoja apie šv. Kazimiero pamaldumą ir dorybes. Nišose tarp langų matomos nuosaikumą, teisingumą, tvirtumą ir protingumą simbolizuojančios skulptūros.

Teisingumo dorybę vaizduoja moteris, dešinėje rankoje laikanti svarstykles – gebėjimo atlyginti pagal nuopelnus simbolį. Kairėje rankoje – kalavijas, skirtas apginti doruosius ir nubausti kaltuosius. Šalia pavaizduotas strutis – teisingumo simbolis. Tikėta, kad šis paukštis gali suvirškinti net geležį, o visos jo plunksnos vienodo ilgio.

Tvirtumo dorybę simbolizuoja moteris, apsivilkusi šarvais. Dešinėje rankoje ji laiko ąžuolo lazdą, rodančią dvasios stiprybę. Kaire ranka remiasi į koloną, reiškiančią pastovumą. Šalia pavaizduotas liūtas – jėgos ir apdairaus elgesio simbolis.

Protingumo dorybę vaizduojanti moteris laiko veidrodį – savęs pažinimo simbolį. Dešinėje rankoje – žuvis, siejama su apmąstytu, neskubotu veikimu. Šalia pavaizduotas elnias, vadintas išmintingu gyvūnu, nes greitai bėgdamas neįsipainioja į brūzgynus.

Nuosaikumo dorybę vaizduojanti moteris skiedžia vyną vandeniu. Susivaldymą simbolizuoja ir šalia stovintis dramblys. Tikėta, kad gavęs daugiau nei įprasta pašaro, šis gyvūnas pusę jo atideda rytojui.

Kupolo burėse nutapytos keturios kompozicijos: virš įėjimo – „Skaistybė“ ir „Dorybė“ (aut. Pranciškus Smuglevičius), virš altoriaus – „Šv. Kazimiero giesmė Švč. Mergelei Marijai“ ir „Šv. Kazimieras lydimas į dangų“ (aut. Michelangelo Palloni). Aukščiausiame kupolo taške matomas balandis – Šventosios Dvasios simbolis.

0:00
0:00
Uršulės prikėlimas iš mirties
skaityti plačiau
Atgal
Vakarinę šv. Kazimiero koplyčios sieną puošia Michelangelo Palloni tapyta scena, vaizduojanti pirmą žinomą šv. Kazimiero stebuklą – prie šventojo karsto atsigavusią mergaitę Uršulę, kurią, laikytą mirusia, tėvai pavedė šv. Kazimiero globai.
0:00
0:00
Trirankis Šv. Kazimieras
skaityti plačiau
Atgal
Seniausiame Lietuvos globėjo atvaizde (XVI a.) šv. Kazimieras vaizduojamas su trimis rankomis. Pasak legendos, norėdamas pakeisti nutapytos dešinės rankos gestą, dailininkas ją uždengęs dažų sluoksniu ir nutapęs kitą, nukreiptą krūtinės link, tačiau užtapyta ranka pro dažų sluoksnį išlindo. Iš tiesų trys rankos simbolizuoja šventojo karalaičio dosnumą, šioje vietoje patiriamų malonių gausą. Paveikslas papuoštas sidabro aptaisais, pagamintais XVIII a. I ketvirtyje.
0:00
0:00
Šv. Kazimiero koplyčia
skaityti plačiau
Atgal

Šv. Kazimiero koplyčia – išskirtinė Vilniaus katedros puošmena ir ypatingas maldingumo centras, iki šiol traukiantis tiek turistus, tiek piligrimus.

Lietuvos didžiojo kunigaikščio Kazimiero (valdė 1440–1492) antrasis sūnus Kazimieras (1458–1484) pagarsėjo sugebėjimu valdyti ir pamaldžiu gyvenimo būdu. Mirė dar visai jaunas, buvo palaidotas Vilniaus katedroje, kur veikiai tikintieji ėmė patirti įvairias malones. Netrukus po mirties buvo pradėtas karalaičio kanonizacijos procesas. XVII a. pradžioje karalaitis oficialiai patvirtintas šventuoju, 1604 m. Vilniuje tai paminėta didelėmis iškilmėmis.

Dabartinė koplyčia statyta 1623–1636 metais valdovų Vazų – šv. Kazimiero brolio anūko Zigmanto ir proanūkio Vladislovo – iniciatyva. Ją projektavo ir statė puikūs italų architektai Matteo Castello ir Costante Tencalla. Tai buvo pirmasis (ir labai retas) pastatas Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje, kurio puošyboje vyrauja marmuras. Koplyčios išorė dekoruota mūsų kraštuose taip pat reto smiltainio plokštėmis. 1636 m. į koplyčią iškilmingai buvo perkeltos karalaičio relikvijos. XVII a. pabaigoje koplyčios kupolas ir altorius buvo papuošti itin meistriška stiuko lipdyba.

0:00
0:00
Alberto Goštauto antkapis
skaityti plačiau
Atgal

Albertas Goštautas (1480–1539) – Martyno Goštauto ir Alšėnų kunigaikštytės Onos sūnus, LDK kancleris ir Vilniaus vaivada, dėl savo politinės įtakos XVI a. I p. vadintas „Lietuvos vicekaraliumi“. Jis buvo vienas pirmųjų išsilavinusių Lietuvos didikų, pasižymėjęs įspūdinga fundacine veikla, įamžinusia visos giminės atminimą. Brangų raudono marmuro paminklą po tėvo mirties greičiausiai užsakė sūnus Stanislovas, pirmasis karalienės Barboros Radvilaitės vyras. Jam mirus Goštautų giminė išnyko, tad paminklas nebuvo pabaigtas, išliko tik antkapio plokštė, kurioje didikas vaizduojamas su renesansiniais riterio šarvais, kalaviju ir vėliava.

Plokštė suniokota per XVII a. vid. karus, tačiau joje galima įžvelgti ir individualius vieno garsiausių Lietuvos didikų bruožus, ir Alberto Goštauto herbą, kuriame sukomponuoti tėvo, motinos ir abiejų senelių giminių ženklai. Išlikusi LDK kanclerio, Vilniaus vaivados Alberto Goštauto antkapinio paminklo plokštė su reljefine figūra – seniausias Lietuvos memorialinės skulptūros kūrinys, turintis ir gotikos, ir renesanso dailės bruožų.

0:00
0:00
Šv. Kazimiero karsto atidarymas
skaityti plačiau
Atgal
Freska (aut. Michelangelo Palloni), nutapyta ant koplyčios rytinės sienos, pasakoja apie 1604 m. rugpjūčio 16 d. įvykius. Praėjus 120 metų po karalaičio mirties buvo atidarytas jo karstas, palaikai rasti nesuirę ir net skleidžiantys malonų kvapą. O karstas atvertas dėl 1602 m. pradėtos karalaičio kanonizacijos bylos. Šis įvykis tapo dar vienu Kazimiero šventumo įrodymu.
0:00
0:00